Patent- och marknadsdomsdomstolen dömer i mål om reklam i sociala medier

2018-01-31

I målet har Konsumentombudsmannen begärt att domstolen ska meddela vissa förbud och ålägganden avseende otillbörlig marknadsföring mot dels en s.k. influencer (opinionsbildare) som publicerat marknadsföring i en blogg och på Instagram, dels det företag som förmedlat reklamuppdraget. Det är första gången som en svensk domstol prövar hur marknadsföringslagen ska tillämpas på reklam i sociala medier.

Domstolen har bedömt att den s.k. genomsnittskonsumenten i målet är en van användare av sociala medier som är något bättre än konsumenter i allmänhet på att uppfatta om ett inlägg är marknadsföring. Enligt marknadsföringslagens krav på reklamidentifiering måste dock en konsument redan efter en flyktig kontakt förstå om ett inlägg är reklam. Eftersom influencers i sociala medier både kan rekommendera varor och tjänster för att skapa redaktionellt innehåll och göra betalda reklaminlägg anser domstolen att det normalt krävs en tydlig reklammarkering på framträdande plats i ett inlägg för att uppfylla kravet på reklamidentifiering.

I två av de tre inläggen som har prövats är reklammarkeringarna placerade allra sist. Enligt domstolen strider de båda inläggen mot marknadsföringslagen eftersom det varken är tillräckligt tydligt att det är fråga om marknadsföring eller vem som svarar för marknadsföringen. Det tredje inlägget har däremot en tydlig reklammarkering på en framträdande plats i början av inlägget. Det inlägget anser domstolen uppfyller marknadsföringslagens krav på både reklamidentifiering och sändarangivelse. Enligt domstolen strider inte något av de tre inläggen mot förbudet att en näringsidkare felaktigt uppträder som konsument.

Företaget som stod bakom marknadsföringen har inte blivit stämt i målet. Eftersom det är influencern som slutligt har utformat och publicerat inläggen har domstolen bedömt att ett förbud och ett åläggande, med hot om vite, ska riktas mot dennes bolag. Det företag som har förmedlat reklamuppdraget till influencern har enligt domstolen däremot inte bidragit i sådan omfattning att även det företaget ska meddelas ett förbud eller åläggande.





Senast ändrad: 2018-01-31 För mer information kontakta:

Daniel Severinsson
Rådman
070-181 21 24
daniel.severinsson@dom.se

Målnummer:

PMT 11949-16

Andra nyheter

Nya domarutnämningar

2018-02-01
Regeringen har 2018-02-01
Läs

Helena Jäderblom ny ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen

2018-02-01
Regeringen har idag utnämnt Helena Jäderblom till ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen. Helena arbetar som domare i Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna och är president på en av domstolens fem dömande avdelningar. Hon har tidigare varit justitieråd i Högsta förvaltningsdomstolen.
Läs

Ny tid för dom i mål om fågelägg

2018-02-01
Ny tid för dom i det så kallade fågeläggsmålet, rörande bl a grovt jaktbrott och grovt artskyddsbrott. Domen kommer istället meddelas den 9 februari 2018 kl. 11.00 på grund av att det krävs ytterligare tid för att skriva domen.
Läs

Prövningstillstånd meddelat i mål om arbetsskadeförsäkring

2018-02-02
Fråga om det enligt 41 kap. 13 § socialförsäkringsbalken finns särskilda skäl att använda en annan högre inkomst än den som anges i 11 och 12 §§ som livränteunderlag. (Mål nr 544-17, Kammarrätten i Göteborgs mål nr 6858-15).
Läs

Jämställdhetsministern besöker Förvaltningsrätten i Karlstad

2018-02-02
Media bjuds in till jämställdhetsminister Åsa Regnérs besök på Förvaltningsrätten i Karlstad den 6 februari. Ministerns besök syftar till att uppmärksamma Sveriges Domstolars arbete med jämställdhetsintegrering.
Läs